Sociala medier fortsätter ta en större och större plats i företags verksamheter. Men ambitionsnivåerna varierar kraftigt, mycket beroende på företagets målgrupp, resurser och kunskap om möjligheterna i sociala medier. Vi har kartlagt de olika ambitionsnivåerna vi ser idag bland företag runt om i landet och vill förtydliga vad dessa är.

0. Bestämma

Innan vi sätter igång med steg ett bör det understrykas att man borde ha ett “steg noll” på plats innan man ens sätter igång. I detta steg diskuterar man företagets närvaro i sociala medier och sätter ihop en sociala mediestrategi & policy. För utan en strategi finns det risk att det blir pannkaka av det hela. Lite som att sätta ihop en Ikea-möbel utan att först titta på manualen.

1. Övervaka, Analysera, Lära, Äga

Övervaka Den vanligaste anledningen till att företag inte är aktiva i sociala medier är att de helt enkelt inte har resurserna. Men det finns vissa saker som man som företag borde göra till en del av sin rutin, oavsett vad man känner att man har för tid att lägga på det. Faktum är att det pågår redan mycket dialog och aktivitet på nätet som du åtminstone bör vara medveten om. Det kanske t.o.m. pratas om just ditt varumärke och dina produkter, och detta kan vara värdefull information för dig att ha koll på. Det finns olika verktyg du kan använda för att övervaka din bransch, allt från gratistjänster som Socialmention.com och Google Alerts till mer avancerade verktyg som svenska Lissly eller amerikanska Sysomos.

Analysera Det kan också vara bra i detta stadiet att göra en analys över var dina konkurrenter befinner sig online. Har de en Facebooksida? Har de en Youtubekanal? Vad gör de för något i dessa kanaler och hur lyckad verkar deras insats vara? Kartlägg deras aktiviteter i sociala medier och skriv ihop en sammanfattning.

Lära Oavsett vad ditt företag har för intentioner idag vad det gäller synlighet på webben så är det viktigt att hålla koll på trenderna. Sociala medier är ett växande landskap som utvecklas i rekordfart, och det är viktigt att hålla koll på denna utveckling. Skapa ett Google Reader-konto där du prenumererar på nyheter från branschledare och bloggar, så som Mashable.com, Technorati och SocialBusiness.se.

Äga Även om ditt företag inte tänkt ge sig in i sociala medier idag så finns det inget som säger att det inte kommer befinna sig där om något år. Det finns heller inget som säger att andra inte kommer sno ditt företagsnamn och posera som ditt varumärke i syfte att vilseleda användare. Därför bör du registrera ditt företags namn i alla de stora sociala nätverken för att se till att ingen annan hinner före. Se till att ställa in det så att du kommer bli notifierad via e-mail ifall någon skriver till dig i dessa nätverk, och hänvisa gärna användare till ditt företags webbplats för att indikera att det är där de kan nå er.

2. Synliggöra, Testa

Visa att ni hänger med genom att börja testa några sociala nätverk. Ett enkelt första steg är att flytta ut företagets media till nätverk som Youtube, Flickr och Slideshare. Dels så kommer ni ur er trygga bubbla och kan börja släppa på lemmarna lite, och dels så hjälper detta till att sprida varumärket utanför webbplatsen, vilket gör det mer synligt på nätet. I detta steg kan det även vara bra att testa Facebook, Twitter och LinkedIn för att få en känsla av hur det funkar. Skapa en Facebooksida åt dina katter (!) och en blogg om ditt dagliga liv och lär dig bli bekväm med verktygets olika funktioner.

3. Kontrollera, Lyssna, Pusha

I detta steg har du redan registrerat en Facebook, LinkedIn & Twittersida och beslutat dig för att börja samla lite fans. Du börjar publicera företagsnyheter titt som tätt och fyller sidorna med grundläggande innehåll så som företagslogga, företagsbeskrivning och kontaktinformation. Vissa nätverk kanske du har synkat med de andra så du slipper uppdatera dem alla manuellt. Du bemöter eventuell feedback från anhängare samt använder kanalerna som en del av företagets kommunikation.

4. Aktivera, Engagera, varumärkesspridning

I detta steg har du redan en ganska etablerad Facebook, Twitter och/eller LinkedInsida och ska nu ta det ett steg vidare genom att bestämma er för vad ni vill åstadkomma med dessa kanaler. Vad finns det för mål?

Engagera Oavsett dina mål så är det viktigt att kanalen har en publik som är engagerad om den ska ge någon effekt. En publik som ställer frågor, som gillar och kommenterar inlägg, som hänger på sidan och sprider din information – som interagerar med ditt varumärke på ett eller annat sätt, regelbundet.

Varumärkesspridning Varje kanal ger olika möjligheter att “branda upp” sidan. På Flickr kan du inte göra så mycket mer än att fylla i företagsinformation och ladda upp en logga, medan Facebook och Youtube ger dig oändliga möjligheter till att göra din kanal mer intressant och personlig. På Facebook kan du lägga till en välkomst-flik som förtydligar varför man bör bli fan på sidan, samt installera olika tredjepartsapplikationer med olika möjligheter för branding.

Innan du börjar arbetet med att få fler anhängare till dina kanaler så bör du jobba med att göra kanalerna så intressanta som möjligt. Annars är det som att bjuda folk till ett smörgåsbord men bara servera bröd och vatten – de kommer bli besvikna.

5. Rapportera, Optimera, Outreach

I detta steg har du redan en Facebook, Twitter, LinkedIn-sida och/eller en blogg som har en engagerad och trogen publik. Med detta på plats är det dags att försöka nå ut till ännu fler och få din mini-succé att funka i större skala. För att fixa detta krävs regelbunden rapportering och optimering av sidan där du hela tiden strävar mot att få större spridning av ditt innehåll. Vilka inlägg verkar din publik tycka är mest intressant? Vilka får flest likes, vilka skapar mest debatt? Vem är målgruppen? Vilken tid på dygnet får dina publiceringar mest feedback? Vad har din sida för målgrupp? Lär hela tiden känna din publik och anpassa ditt budskap därefter.

Det är nu dags att synliggöra dina sociala nätverk till en större skala. Att aktivt söka nya followers på Twitter och ragga fans på Facebook. Att få fler prenumeranter på Youtubekanalen och få upp din view count på bilderna på Flickr. Att nå ut i bloggosfären med dina kanalers länkar och delta i diskussioner utanför dina nätverk. Och att hela tiden mäta utvecklingen för att se vilka metoder som funkar och inte funkar.

6. Dominera, Var först, Bli en snackis

Den högsta ambitionsnivån du kan ha i sociala medier är när du demonstrerar att du inte bara hänger med i utvecklingen, utan leder den. Du driver innovativa kampanjer så som Youtubereklamer eller skriver humoristiska artiklar som har högt spridningsvärde. Du blir en resurs för andra genom att förse dem med relevant och intressant innehåll. Skapa ett redskap eller ett community kring ett ämne som berör din bransch som gör att folk förknippar ditt varumärke med ledarskap och expertis.

Eller så gör du som Naked Pizza gjorde när Twitter började bli hypeat i 2009- bli först med att använda ett nytt och omtalat nätverk. När Naked Pizza först öppnade upp sin kundservice i Twitter så blev de veckans heta snackis världen runt och fick mycket omnämningar i media. En högre ambitionsnivå än så finns det inte!

Vilken nivå ligger ditt företag på?

//Elissa