Nu är jag tillbaka på kontoret igen och försöker titta tillbaka på webbdagarna som gick av stapeln förra veckan. Tanken var att jag skulle sammanfatta båda dagarna men på grund av tidsbrist så blir det bara dag 1.

Av bekvämlighetsskäl tänker jag lägga upp min lilla tillbakablick kronologiskt – för då kan jag nämligen utgå från agendan för evenemanget – och på så vis missar jag inget viktigt :)

Överlag tycker jag om Waterfront. Det är nytt, fräscht, stort och nära men redan under vinterminglet hade de problem med wifi och att 3G-täckningen i lokalen är värdelös. Inget av detta hade förbättrats till webbdagarna och 1 000 frustrerade internetnördar grät ut på Twitter.

Allt drar igång med buller och bång med en fantastisk Elaine Bergqvist som med mycket humor och självdistans leder oss mellan de minor man retoriskt bör undvika, samt bjuder på en stor påse knep och knåp.

Det är ganska orättvist att stå på tur efter Elaine, ribban är satt rätt högt – men upp på scenen gled en skön kille vid namn Morris Packer som berättade en fantastisk historia om hur han från ett Tweet lyckades bygga upp ett raceing-team som deltog i VM för elmotorcyklar.

Efter en bensträckare och lite mingel var det dags för Freddy Sobin att ta scenen och tala om Haléns och deras resa mot att bli årets sajt hos Internetworld 2010. Bland de många intressanta insatser de tagit sig för gillade jag speciellt integrationen med Twingly som resulterat i ett mer aktivt blogg-community där Haléns omnämns och länkas till allt mer.

Freddy var riktigt bra, ärlig och transparent i sin redogörelse för Haléns utmaningar, framgångar och bakslag – men på tur stod Katrina Lindqvist från Ica som vann mitt hjärta genom att dela ut chokladbollar till hela publiken, omkring 1 000 personer :) Katrina talade mycket ur ett design-perspektiv och lite för lite kring mål, resultat och affär för min smak. Men chokladbollarna gjorde att jag trots allt var eld och lågor :)

Innan lunch rundade Kenneth Grönlund av genom att tala om Kicks och hur de ser på sin e-handel i relation till besökare i butik. Det var intressant att höra Kenneths resonemang kring att försäljning överlag är den viktigaste målsättningen, oavsett om det är via webben eller genom butikerna – och detta påverkar hur e-handeln läggs upp. Oavsett om konverteringen sker i butik eller på webbplatsen har sannolikt både butiken och webben funnits med genom säljprocessen.

Efter lunchen och mingel bland alla de företag som ställde ut var det dags att välja mellan två olika spår, sociala medier eller konvertering. I det här läget var jag inte så road av att behöva välja – men hamnade till slut på sociala medier-spåret. Först ut var Therese Reuterswärd som gick igenom några olika misstag som begåtts i sociala medier och hur man undviker att upprepa dem. Therese var riktigt bra och lyckades till och med sjunga lite när tekniken strulade för att illustrera det Youtube-klipp som skulle spelas upp.

Nästa på tur var Per Svanström från Know IT. Per gjorde gällande att diskussioner kring sociala medier ofta innehåller mycket skitsnack. Något jag verkligen håller med om – utöver det vet jag inte om jag tycker det var så mycket nytt under solen. Ja man ska mäta, ja man ska säkerställa affärsnyttan – rätt resonemang, men inte så visionärt.

Gabriel Sundqvist från Pronto Communication fick avrunda sociala medier-spåret genom att tala om sprängkraften inom sociala medier och gav exempel på hur det gått i Tunisien, Egypten och hur Kina försöker bekämpa fri information med censur.

Efter Gabriel blev det eftermiddagsfika och på det följde en influgen gästföreläsare från Holland, Kees de Vos på Hybris. Kees talade om vikten av att finnas i flera kanaler samtidigt, särskilt vad det gäller e-handel, och de positiva effekter flera parallella kanaler erbjuder.

Framåt slutet på dagen var det dags för ett Ski Star-marathon. Mattias Persson från Ski Star redogjorde öppet och ärligt för Ski Stars resa från första webbplatsen till den nuvarande närvaron via egen webbplats och sociala kanaler. Efter det samlades en expertpanel på scenen med Marika Philipson från Cloud Nine, Eva Solum från Mogul, Johan Cedercrona från TWO och Rikard Ljungman från EPiServer. Magnus Höij från Internetworld modererade vad som var en ganska avslappnad och ytlig diskussion kring Ski Stars resa och nuvarande närvaro.

Som avslutande keynote fick vi njuta av Annika Lidne från Distruptive media sticka ut hakan och angripa de implementationer i sociala medier som skett under föregående år under rubriken Riskerar din investering i sociala medier att självdö?